my best self - fyzická láska (k sebe)

December. Jeden z najkrajších mesiacov v roku. Verím, že už si vianočne naladená a najlepšie ak ti v pozadí hrá Wham. Zober svařák, deku, pero s papierom a ideme :)

Dala som si za cieľ obnoviť tento blog a myslím si, že predvianočné obdobie je ten správny čas. Správny čas vrátiť sa k mojej záľube a zároveň sa naštartovať pred novým rokom. Veľa ľudí čaká na nový rok, aby začalo možno viac intenzívnejšie pracovať na zmene k svojmu vysnenému ja. Veľmi dobre tomu rozumiem. Myslím si, že my ľudia máme nejakú vnútornú nevedomú potrebu niečo uzatvoriť a až potom sme schopní pustiť sa naplno do niečoho iného. Sama cítim, že zmena poslednej číslice v dátume ma vie lepšie nakopnúť. 

Posledné roky sa ale snažím tento prístup trochu meniť. December vnímam ako stretch pred skokom a tento prístup by som tu chcela posledný mesiac v roku prízvukovať. Rozhodla som sa celý december, konkrétne 5 článkov, venovať selfcare v piatich rôznych oblastiach života - fyzická, sociálna, rozumová, emočná a spirituálna. Je to podstata pre zdravé fungovanie tela a mysle. Základom bude zistiť, čo funguje - posilniť to a to čo nefunguje - zmeniť. Pôjde o malé cvičenia, zmeny návykov, ktoré si chcem osvojiť ešte pred novým rokom, aby boli základy pevné a v 23 mohla pokračovať vyššie a vyššie. Ideš do toho so mnou?

selfcare, pohyb, strava, spánok

1/5 Fyzická selfcare

Dalo by sa povedať, že selfcare vieme rozdeliť do piatich rôznych oblastí. Dnes sa budeme venovať prvej, fyzickej. Naše fyzické telo tvorí jeden celok s našou mysľou. Nevieme ich rozdeliť, a preto je viac než dôležité venovať obom častiam dostatok času a pozornosti. 

Čo pomáha nášmu fyzičnu a zároveň to poteší aj tvoju dušu? 

POHYB. Telo pre zdravé fungovanie pohyb potrebuje. Naši predkovia strávili určite o dosť viac času na nohách než my dnes v našich primárne sedavých prácach. Na to, aby bolo tvoje telo šťastné, nemusíš behať maratóny, či chodiť do posilovne 4x za týždeň. Každý z nás si môže vybrať pohyb, ktorý vyhovuje jemu. Ja som si obľúbila poobedné prechádzky vždy okolo tej tretej kedy prichádza prvá únava dňa. Vyčistím si hlavu a preberie ma to. Okrem toho musím spomenúť jogu, ktorá mi veľmi pomohla pri zmene vnímania vlastného tela. Taktiež môžeš tancovať, chodiť liezť, boxovať, hrať tenis či skúsiť bojové umenie. Nenúť sa mať na silu rada, to čo baví iných ale teba nie, nájdi to svoje. 

SPÁNOK. Čím som staršia, tým viac preferujem noc s kvalitným spánkom než night out. Viem, že bez nej nebudem schopná na druhý deň plnohodnotne fungovať. Čo ovplyvňuje jeho kvalitu? Matrac, teplota v izbe či svetlo. Opäť je to všetko individuálne. Ale odporúča sa čo najväčšia tma - tu skvelo pomáha škraboška na spanie, bez ktorej sa ja už nezaobídem. Taktiež by sme v miestnosti kde spíme nemali mať najlepšie žiadnu elektroniku (čo ale u mňa zatiaľ nie je možné) Odporúča sa minimálne hodinu pred spaním nepozerať do počítaču, telefónu či TV, pretože  vyžarujú modré svetlo, ktoré si naša myseľ mýli s denným svetlom a telu dáva znamenie, že je stále deň. Stojí za úbytkom tvorby melatonínu, ktorý je tvorený výhradne za tmy a reguluje zaspávanie a jednotlivé fázy spánku. Tým dochádza nielen k oddialeniu zaspávania, ale aj zníženiu celkovej kvality spánku. Toto sa dá veľmi ľahko vyriešiť. Na dnešných počítačoch či telefónoch je možnosť zapnutie nočného svetla - night shift, filter, ktorý potláča modré svetlo. Existujú aj červené okuliare, ktoré modré svetlo neprepustia. Posledným kľúčovým a asi najindividuálnejším bodom je dĺžka spánku. Každé telo funguje inak. Ja bohužiaľ potrebujem veľa spánku. Minimálne osem hodín, aby môj deň vyzeral tak, ako si ho predstavujem, čo ale nie vždy ide…

STRAVA. Toto sa mi veľmi ťažko priznáva, ale food = fuel (pri 8/10 jedál). Strava nám má dodať energiu, živiny a vitamíny. Má byť pestrá a vyvážená. Ja som veľmi veľký foodie a moja obsesia s čokoládou je na hranici s posadnutosťou. Napriek tomu, že u mňa v nedeľu nemôže chýbať koláč či z času na čas mekáč, väčšinu času sa snažím trochu viac rozmýšľať nad tým, čo prijímam. Vec, na ktorú sa pri jedle často zabúda je spôsob jedenia. Nie vždy to praktizujem, ale odporúča sa jesť bez akejkoľvek inej distrakcie a pomaly a poriadne požuť každé jedno sústo. Toto je pre mňa veľmi ťažké, pretože vždy som bola zvyknutá obed do seba doslova nahádzať, aby som stíhala ďalšiu aktivitu, ale už dlho na tom pracujem a začínam s to osvojovať.

selfcare, pohyb, strava, spánok

ÚLOHA:

Bola by som rada, keby si sa zastavila a zamyslela nad nasledujúcimi otázkami (odporúčam si tvoje odpovede na ne napísať). Sú to veľmi prosté myšlienky, ale možno si bola v takom rýchlom kolobehu, kedy nás nenapadne zamyslieť sa nad elementárnymi potrebami. 

Čo je môj najobľúbenejší druh pohybu a čo som vždy chcela vyskúšať? (teraz prišiel ten čas) 

Cítim sa ráno vyspatá a plná energie? Ak nie, prečo a čo môžem zmeniť…

Ako dlho mi trvá zjesť obed a čo pri tom robím? Je môj jedálniček aspoň z časti vyvážený? 

Taktiež ťa vyzývam zamyslieť sa nad svojimi dňami a vedome si ich pripomenúť. Skús sa zamerať práve na dnešnú tému fyzična - pohyb, spánok a stravu. Kde pociťuješ, že potrebuješ niečo zmeniť? Ako to vieš zmeniť? 

Nebuď radikálana, krok po krôčku. Nemusíš prestať jesť všetko sladké, preboha však idú Vianoce, to by bol hriech. Ale napríklad úplne stačí ak si nehodíš do úst naraz dva medovníky, ale zješ ich postupne a prestaneš, keď budeš pociťovať, že si plná (podľa ajurvédy by sme sa mali vždy najesť na zhruba 80%).

We got this. 

Vidíme sa opäť budúcu nedeľu, 11.12 s témou sociálnej selfcare.

Komentáre

  1. Spánku sa venujem takže len potvrdzujem, že je pre náš život nielen fyzické telo ale aj pre pohodovú myseľ dôležitý. Vyzdvihla si naozaj dôležité veci týkajúce sa spánku, tiež už preferujem ísť do postele pred ponocovaním. A že ti treba 8 hodín nie je hanba, je to bežná dĺžka spánku dospelákov, u niektorých je to aj viac a stále je to ok.
    BiankanotesbyJanka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc hezky zpracovaný článek, těším se na další díl.

    Eli | Ve znamení býka

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To je skvělý nápad na články, určitě budu sledovat a zapojím se, je to zrovna moje aktuální téma.

    Simple living: Zima podle ájurvédy

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ze všech bodů je podle mě spánek ten nejdůležitější..má obrovský vliv na zdraví jak duševní tak fyzické. :) Samozřejmě i strava je důležitá a pozoruji to i na sobě..:) Moc hezky napsané. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem krásne za každý jeden komentár.

Form for Contact Page (Do not remove)